Carker Kft.

Bolgár Balkancarpodem gyártmányú MH és MHM típusú futómacskák és emelődobok

A BALKANCARPODEM az MH és MHM típusú sodronyköteles futómacskák és emelődobok család-ját a mai kor követelményeinek figyelembe vételével fejlesztette ki. A drótköteles emelőknél a fejlesztő mérnökök megőrizték a korábbi konstrukció jó tulajdonságait, azokra alapozva hozták létre az új MH és MHM típusú emelődobokat és futómacskákat.

A teherbírási skála 400 kg-tól 25.000 kg-ig, az emelőmagasság 5 m-től 80 m-ig terjed. A kötélágak számának variálásával a korábbinál jóval több emeléstechnikai feladat vált megoldhatóvá. Ma már nem jelent problémát nagy súlyú terhek magas toronyba, vagy mély aknába történő emelése, hiszen az új MH és MHM típusú sodronyköteles emelők előtt szinte nincs lehetetlen emeléstechnikai feladat, ha nehéz és veszélyes üzemi körülmények között kell emelni, az MH és MHM típusú futómacskákra és emelődobokra bizton lehet számítani.

Párás, nedves, vagy intenzív savas, lúgos közegbe, robbanásveszélyes üzemekben is biztonságosan végezhető a terhek emelése és szállítása a sodronyköteles futómacskákkal.

Az MH és MHM típusú drótköteles emelőgépek fő jellemzői

Motorok

Az emelőmotor kúpos forgó-és állórésszel, és azbesztmentes kúpos fékkel rendelkezik. A rotor tengely irányban egyszerűen mozgatható. Áramkimaradás esetén egy spirál rugó hatására működésbe lépő fék megbízhatóan megakadályozza a teher lezuhanását. Az emelési sebességtartomány lehetővé teszi az igen finom, pontos illesztést és a gyártás-technológia miatt esetleg szükséges gyors emelést, illetve süllyesztést.

Hajtómű

Kétfokozatú heliocentrikus hajtómű van a dob motorral ellentétes oldalára szerelve. A fogaskerék fogak megfelelő edzése és köszörülése hosszú élettartamot, halk működést és a hajtómű egység hatékonyságának magas együtthatóját biztosítja.

Dob

A dob a drótkötél befogadására spirális horony- és kötélvezető szerkezettel rendelkezik. A motor elülső pereme golyóscsapággyal támasztja alá a dob egyik rekeszét. A hajtóműtől a dob másik rekeszéhez a forgatónyomatékot a hornyolt csőtengely adja át.

Kötélvezető

Új konstrukció. A kötélvezető szerkezet cseréjéhez nincs szükség speciális szerszámokra. A kötélvezető a sodronykötél fel- és letekeredését teszi lehetővé. A megengedett kötélkitérés ±4o. A kötélsoroló a horog felső-és alsó helyzetében hozza működésbe a végálláskapcsolót.

Horogszerkezet

A horogszerkezet és a kötélgörgő teljesen új konstrukció, amely tökéletesen megfelel a modern műszaki biztonsági követelményeknek. Minimális holtteherrel egyszerű üzemeltetést tesz lehetővé. Védelmet nyújt az ellen, hogy a kötél kiugorjon a kötéltartó görgők közül.

Dobház

A ház teljesen új, szögletes konstrukció. A motor és a hajtómű egység közötti peremes csatlakozás révén erős, hegesztett szerkezetet képez. A drótkötél minden lehetséges sugár irányban történő kivezetése különböző összeszerelési változatokat és helyzeteket tesz lehetővé.

Tengelykapcsoló

A tengelykapcsoló az emelőmotort és a hajtóművet kapcsolja össze. A rugalmas tengelykapcsoló tárcsa lengéscsillapítóként működik és a motortengely ellenállásmentes elmozdulását teszi lehetővé. A motor és a hajtómű között biztos csatlakozást garantál.

Haladóművek

A haladóművek három típusa áll rendelkezésre: egy tartón alulfutó, normál építési magasságú haladómű, egy sínen alul futó csökkentett építési magasságú haladómű és két tartón felül futó haladómű. Az emelőmű a legkedvezőbb helyzetben van a haladóműre felfüggesztve, ami optimális teherelosztást eredményez a futókerekeken. A haladóművet ugyanolyan típusú hajtóegység működteti, mint az emelőművet. Elektromágneses fékkel ellátott normál hatóegység is rendelkezésre áll. A haladási sebesség széles tartományban mozog. Az egy tartón alulfutó pálya szélességének megfelelően fokozatmentes állítás biztosítja a haladóművek pontos működését.

Elektromos berendezés

A hálózati feszültség és frekvencia kialakítása a vevő kérése alapján történik. A relék és a függőkapcsolók vezérlő feszültsége 42 V, frekvenciája 50 Hz. Az elektromos berendezés a vezérlőszekrénybe van szerelve, amely a házhoz csatlakozik. A motor kapcsolószekrénye magában foglalja a végálláskapcsolót. Az áramellátás kábellel, a gép vezérlése vészleállítóval szerelt, alacsony feszültségű (42V) függőkapcsolóval történik.

Emelési sebesség szerint a BALKANCARPODEM egy és kétsebességes emelőgépeket gyárt, ezek az igény szerint tovább variálhatók V1 = 8 m/p, V2 = 12 m/p alaphelyzetre. A mikrósebesség mindkét esetben 1,9 m/p.

Az MH és MHM típusú sodronyköteles emelőgépek alaptípusa az emelődob, mely a teher függőleges mozgatására alkalmas, helyhez kötött emelőberendezés. Az emelőmű a rögzítési pont alatt, vagy fölött helyezkedhet el. A megfelelő emelődob kiválasztásához a teherbírás, az emelőmagasság és az emelési sebesség ismerete szükséges.

Az egy tartón alulfutó futómacskák a legismertebb felsőpályás anyagmozgató gépek, a szállítani kívánt teher függőleges és vízszintes mozgatására alkalmas. Vízszintes irányban való mozgatáskor a futómű kereke I szelvényű acélgerenda alsó peremén gördül. A futóművet fékkel ellátott haladómotor hajtja, mely kívánság szerint lehet egy- vagy kétsebességes. A futómacska vezérlése – hasonlóan az emelődobhoz – vészleállítóval szerelt alacsony feszültségű függőkapcsolóval történik, de alkalmazható rádió távvezérlés, vagy pultra kihelyezett vezérlés is. Az áramellátás úszókábellel, vagy csúszóáramszedővel oldható meg. A legmegfelelőbb gép kiválasztásához a teherbírás, az emelőmagasság, az emelési és haladási sebesség ismerete szükséges.

Az üzemi híddaruk emelőszerkezete a két tartón felülfutó futómacska . A teher az emelőmű segítségével függőlegesen, a darupályán hosszirányban, a daruhídon keresztirányban mozgat-ható. A daruk vezérlése legtöbb esetben külön kihelyezett pultról történik, de gyakran alkalmazzák a rádió távvezérlést is. A híddaruk két emelőmű szinkronizálásával akár 40.000 kg súlyú teher emelésére és szállítására is alkalmasak.